Hogyan vészelheted át a válságot


A mostani időszakban nemcsak a forint gyengülése, a kamatok emelkedése szorongatja a hitellel terhelt embereket, de az elbocsátások híre is mind gyakoribb.

Ezért úgy gondoltuk, a hvg tippjeit érdemes közzétenni itt is, hisz néhány ötlet sosem árt, és a nem válságos időszakban is érdemes alkalmazni őket



Nyolc tipp, hogyan vészelheted át a válságot

A begyűrűző gazdasági válság az álláspiacot is megmozgatta: az elbocsátások, leépítések aggodalomra adnak okot: nem tudhatod, hogy te mikor kerülsz sorra. Hogy átvészelhesd a nehéz időket, összegyűjtöttünk nyolc tippet.

Ne szeress bele a munkahelyedbe, mert nem fog viszontszeretni! (amerikai mondás)

Kerüld a személyes konfliktusokat!

Amikor megjön az utasítás, hogy valakit el kell küldeni a cégtől, általában azok lesznek az elsők, akik valami miatt nem szimpatikusak, esetleg kimondottan ellentétben állnak a döntéshozóval. Nem szoktak róla beszélni, de ez mindenképpen jó alkalom a leszámolásra a belső ellenzékkel. Hogy ne érje szó a ház elejét, kerüld az összetűzéseket kollégáiddal, feletteseddel, a munkahelyi viták ugyanis ellenségeket szülnek.

Melegítsd fel a kapcsolataidat!

A jó állás megszerzésének és megtartásának kulcsa a kapcsolati háló. Nem protekcióról van szó, hanem arról, hogy időben, megbízható információhoz jutni a személyes kapcsolatokon keresztül lehet. Például a fenyegető leépítésről tudva felajánlhatod munkádat egy olyan osztály vezetőjének, akit nem érintenek az elbocsátások. Fordíts több figyelmet mind a külső, mind a cégen belüli kapcsolataidra! Az ünnepek jó alkalmat biztosítanak arra, hogy felvedd a régi ismerősökkel a kapcsolatot, tájékozódj, anélkül, hogy bármiféle szívességet kellene kérned.

Dokumentáld a munkád!

Kapásból meg tudod mondani, hogy október folyamán hány megbeszélésed volt, hány telefont intéztél, mekkora hasznot termeltél a cégnek? Nem? Akkor itt az ideje, hogy elkezdd (írásban) vezetni az általad elért eredményeket, feljegyezni a fontosabb eseményeket, és ezt naprakészen – akár prezentálhatóan – tartani.

Marketingeld magad!

Tegyél róla, hogy észrevegyék: dolgozol. Küldj másolatot a fontosabb eredményekről az illetékeseknek, beszélj arról, hogy éppen min dolgozol. Mindenki tudja és érezze, hogy fontos vagy.

Tedd magad nélkülözhetetlenné!

Érdemes megfontolni olyan feladatok, túlórák elvállalását, amire máskor még csak nem is gondolnál. Vizsgáld meg, melyek a vállalat stratégiai fontosságú területei (pl. ügyfélkapcsolatok, lobbizás), kapcsolódj be ezekbe. Építs ki kapcsolatokat!

Tanulj, légy sokoldalú!

Könnyen előfordulhat, hogy (akármennyire is jó szakember vagy) megszüntetik azt a területet/termékcsoportot, ahol/amivel foglalkozol. A vállalat számára a hely- és kultúraismeret, a belső kapcsolatok értéket jelentenek. Ha van olyan tudásod, amit máshol - cégen belül - hasznosítani lehet, jobbak az esélyeid arra, hogy maradj.

Készülj fel a jogaidból!

Itt az idő, hogy újraolvasd a munkaszerződésed, felfrissítsd munkajogi ismereteidet. A munkaügyi folyamatok jelentős részének szigorú formai követelményei vannak, ha ezeknek nem felel meg a munkáltató, majdnem biztos, hogy elveszíti az esetleges bírósági eljárást. Konzultálj egy munkajogi szakértővel. A tájékozódásra fordított idő, pénz sokszorosan megtérülhet egy szakszerűen lebonyolított elbocsátás esetén.

Képezz tartalékokat!

Kicsit fogd vissza a kiadásaidat, tegyél félre. Legalább háromhavi megélhetésre álljon a rendelkezésedre, de az az optimális, ha ennél több van a bankszámládon. Így elkerülheted, hogy méltánytalan ajánlatot is el kelljen fogadnod, másrészt, ha mégis úgy alakul, nyugodtabban tudsz új lehetőséget keresni.


Forrás: hvg.hu

0 megjegyzés: